« گفت و گو با محمدرضا براهویی نژاد | صفحه اصلی | برنامه ویژه نوروز: رسوم کهن نوروزی مردم گرگان از دید یک محقق »

March 14, 2005

گفت و گو با خلیل بهرامیان

http://www.radiofarda.com/iran_article/2005/03/7C928AAC-8316-46E3-A993-F9ED8706C87A.html

چند تن از فعالان دانشجویی و سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، با صدور بیانیه ای شروع دور تازه اعتصاب غذای خود را اعلام کردند. خلیل بهرامیان وکیل شماری از این زندانیان معترض در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: دکتر فرزاد حمیدی اعتصاب غذا کرده بود. حالش خیلی بد بود. درخواست من را پذیرفت و اعتصاب غذایشان را شکست. محل نگهداری زندانیان سیاسی در رجایی شهر مناسب نیست و زندانیان سیاسی را همراه معتادین و کسانی که با اتهامات دیگری روبرو هستند مثل چاقوکشان و غیره وارد بندها می کنند و خواه نا خواه فشار عصبی و فشار روحی بسیار سنگینی هست.

ماه منیر رحِیمی (رادیو فردا): همزمان با آغاز نشست کمسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو که از امروز آغاز می شود، چند تن از فعالان دانشجویی و سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، با صدور بیانیه ای شروع دور تازه اعتصاب غذای خود را اعلام کرده اند. در بخشی از این بیانیه آمده است: به جهانیان بگویید جمهوری اسلامی در حالی از صحبت به رسیدن به تکنولوژی قرن می کند که دیگراندیشان آزادیخواه را به بند می کشد و در سیاهچالها مخفی می کند. اعتصاب کنندگان از جمله ارژنگ داوودی، حجت زمانی، جعفر اقتدامی و بینا داراب زند در بیانیه خود آورده اند که تا پایان نشست کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، منتظر واکنش این کمیسیون خواهند بود.توضیح بیشتر در این باره را از خلیل بهرامیان وکیل شماری از این زندانیان معترض خواستم.
خلیل بهرامیان: می دانم که آقای دکتر فرزاد حمیدی اعتصاب غذا کرده بود حدود 45 روز و من چند روز پیش رفتم، حالش خیلی بد بود و وزن بسیار کمی داشت و من نگران سلامتیش بودم. مساله بین مرگ و زندگی بود. درخواست کردم، ایشان درخواست من را پذیرفتند و اعتصاب غذایشان را شکستند. ولی خب اصولا محل نگهداری زندانیان سیاسی در رجایی شهر نیست و متاسفانه این زندانیان سیاسی را وارد بندهایی می کنند که معتادین و کسانی که با اتهامات دیگری روبرو هستند مثل چاقوکشان و غیره و غیره، اینها را در کنار هم گذاشتند و خواه نا خواه فشار عصبی و فشار روحی بسیار سنگینی هست و هر آن ایجاد مشکلات خواهد کرد برای زندانیان. من متاسفانه نمی دانم کادر اداری زندان چرا این سیاستهای غلط را اعمال می کند و این سیاست با مسائل قانون انطباق ندارد.

م.م.ر: آقای بهرامیان، ممکن است بفرمایید وکالت کدامیک از فعالان سیاسی یا مطبوعاتی یا دانشجویان را بر عهده دارید؟

خلیل بهرامیان: بله، آقای طبرزدی هست، آقای باطبی، آقای اکبر محمدی، آقای میثمی، خانم شیوا نظرآقایی، آقای داراب زند، آقای دکتر فرهاد پور، حدود 16 نفر هستند.

م.م.ر: آیا هیچکدام از اینها، از موکلهای شما، برای عید نوروز به مرخصی نمی آیند یا در پرونده شان تغییر و تحولی بوجود نیامده؟

خلیل بهرامیان: خانم نظرآقایی که آزاد است. بقیه به احتمال زیاد عید نوروز را در زندان خواهند بود با هم سلولیهای خودشان.

March 14, 2005 7:30 AM